Om PartyBands
Vi är fyra stycken tjejer som går andra året på Huddinge gymnasiet i linjen
Samhällen med inriktning Ekonomi.
Vi har genom Ung Företagsamhet (UF) fått möjligheten att starta ett företag.
Vi valde att starta ett företag vid namn PartyBands.
Affärsidé:
Vad fattas på en fest?
Vad är det som behövs för att man inte ska blanda ihop sitt eget glas med någon
annans?
Vill du slippa få chocken som du kan få om du råkat ta en klunk från din väns
drink istället för din läsk?
Köp då ett Partyband så kan du få hjälp att undvika en sådan situation.
Ett Partyband är ett band med ett ord på, bandet är gjord av gummi.
Det är UF företaget PartyBands som framställer produkten men det är en
leverantör i Kina som tillverkar varan.
I företaget PartyBands är det fyra tjejer som samarbetar och jobbar.
Gummibanden används framförallt till fester och
festmåltider men bandet kan absolut användas till att sätta på armleden också.
Tanken är att man ska sätta på de här gummibanden på ett glas, flaska eller en
burk så att man kan hålla koll på just sitt eget glas, flaska eller burk.
Gummibanden finns i tio olika färger med
tio olika uttryck, uttrycken står i vitt på samtliga färger.
Så det är bara att välja ett band som du tycker passar dig bäst. Banden
är anpassade till att kunna användas vid flera olika tillfällen. Från barnkalas
till 40 års fester eller varför inte bara till en liten middag med dina vänner.
Bakrund:
Vår bakgrund till PartyBands är att vi och andra vid flertal gånger
förväxlat ens dricka med andras.
Det är en knepig situation som uppstår och vi har alltid velat kunna göra något
åt det, nu har vi fått chansen. PartyBands förhindrar onödiga förväxlingar.
Marknadsplan:
Vi började sedan ringa runt till olika företag som tillverkade gummiband i
Sverige. Vi fick dock alltid nedslag på vår förfrågan om att få olika färger med
olika ord på. Vi insåg att det skulle bli både för dyrt och krångligt att låta
en tillverkare eller ett företag i Sverige göra vår vara. Då var det bara att
öppna våra dörrar för utlandet så vi började kolla runt i andra länder än
Sverige och se vad de kunde erbjuda oss.
Vi gjorde snabbt framsteg då vi lyckades hitta en fabrik i Kina som kunde
tillverka vår vara snabbt, billigt och enkelt. Tack vare att vi tog kontakt med
en fabrik i Kina fick vi nu vår vara precis så som vi vill ha den, vilket vi
inte hade fått möjlighet till i Sverige.
Vi gjorde en marknadsundersökning om hur eftertraktad vår vara skulle vara. Vi
gick runt och frågade människor i skolan och på fester och bland nära och kära.
Vi fick positiv respons och de flesta tyckte det var en kul idé.
Eftersom att vår vara måste ha ett försäljningspris gick vi också runt och
frågade människor vad de tyckte var ett passade pris, hur mycket de var villiga
att betala för ett partyband. Det var lite blandade priser men vi tog det som
låg någonstans mitt i mellan de olika alternativen.
Den sista men inte minsta saken vi gjorde i vår marknadsundersökning var att få
fram de absoluta favoriterna. De tio populäraste orden var de vi lät trycka upp
på banden. Det vi gjorde vara att vi skrev några ord på ett papper sen gick vi
och undersökte vilka ord som folk gillade bäst vi gav de också en möjlighet att
lägga till egna förslag på ord.
PartyBands
"För att utesluta onödiga förväxlingar"